Mūsdienās kiberapdraudējumi kļūst arvien izplatītāki. Ikviens var saskarties ar krāpnieciskiem e-pastiem, īsziņām vai reklāmām internetā.
Šeit atradīsiet ieteikumus, kā rīkoties, lai pasargātu sevi un citus.
Lai iegūtu ātru pārskatu, apskatiet infografiku "Kā rīkoties kiberapdraudējuma gadījumos?"
Ja pamanāt krāpnieku internetā – informējiet par to CERT.LV un LU IT Servisu!
Kā ziņot CERT.LV?
Ja pamanāt krāpnieciskus e-pastus, īsziņas vai reklāmas sociālajos tīklos, kas satur aizdomīgus pielikumus vai saites, aicinām par tiem ziņot CERT.LV, izmantojot kādu no zemāk aprakstītajām iespējām.
Kā ziņot par krāpnieciskām e-pasta vēstulēm?
- Pārsūtiet e-pastu uz cert@cert.lv.
- Saglabājiet oriģinālo e-pasta saturu, pielikumus un saites.
- Ja nav iespējams pārsūtīt ziņu, pievienojiet ekrānuzņēmumus.
Kā ziņot par krāpnieciskām īsziņām?
- Pārsūtiet saņemto īsziņu uz tālruņa numuru +371 23230444.
- Nosūtiet arī informāciju par identificētajiem krāpnieku telefona numuriem.
Svarīgi! Šis tālruņa numurs ir paredzēts tikai īsziņu pārsūtīšanai un nav pieejams sarunām.
Lūdzu, ņemiet vērā, ka īsziņu pārsūtīšanas izmaksas tiek piemērotas saskaņā ar Jūsu teleoperatora tarifiem.
Kā palīdz ziņojums LU IT Servisam?
Papildus ziņošanai CERT.LV aicinām informēt arī LU IT Servisu, reģistrējot pieteikumu IT servisa sistēmā. Jūsu iesniegtie ziņojumi palīdz:
- Ātrāk identificēt un novērst apdraudējumus LU IT sistēmās, aizsargājot gan Jūs, gan citus universitātes lietotājus.
- Uzlabot IT drošības procesus, balstoties uz reāliem incidentiem.
- Veidot drošāku IT vidi visai universitātes kopienai.
Ziņojuma reģistrēšana LU IT servisā ir vienkārša:
- Izveidojiet jaunu uzdevumu.
- Norādiet iespējami daudz detaļu par incidentu (sūtītāja adresi, saiti vai ekrānuzņēmumu).
Kopā mēs varam padarīt universitātes IT vidi drošāku!
Kā atpazīt krāpnieciskas ziņas?
Krāpnieki izmanto dažādas taktikas, lai iegūtu personas datus, finanšu informāciju vai maldinātu Jūs rīkoties viņu interesēs. Gan e-pasti, gan īsziņas var šķist ticamas, tāpēc ir svarīgi pazīt izplatītākās krāpniecības pazīmes:
- Steidzamības sajūtas radīšana
Ziņas, kas mudina rīkoties nekavējoties, draudot ar konta bloķēšanu, naudas zaudēšanu vai citiem nelabvēlīgiem iznākumiem, ir izplatīta krāpnieku taktika.
- Aizdomīgas saites vai pielikumi
- Saites, kas ved uz vietnēm ar dīvainiem vai sarežģītiem domēnvārdu nosaukumiem.
- Pielikumi ar nepazīstamiem failu formātiem, kas var saturēt vīrusus vai ļaunprogrammatūru.
- Personas datu pieprasīšana
Oficiālas iestādes nekad nepieprasīs ievadīt Jūsu paroles, PIN kodus vai maksājumu kartes datus e-pasta vai īsziņas formā.
- Neparasta sūtītāja adrese
E-pasta adrese var būt līdzīga oficiālai, bet ar nelielām atšķirībām (piemēram, "info@bankexample.com" vietā "info@b4nkexample.com").
- Slikta valoda vai gramatika
Daudzi krāpniecības ziņojumi satur gramatikas kļūdas, neveiklu valodu vai neveiksmīgus tulkojumus, kas var norādīt uz to krāpniecisko izcelsmi.
- Piedāvājumi, kas šķiet pārāk labi, lai būtu patiesi
Piedāvājumi, kas sola lielu laimestu loterijā vai dāvanas bez redzama iemesla, bieži ir krāpniecības mēģinājumi.
Atcerieties:
Ja Jums ir šaubas par ziņu autentiskumu, ignorējiet to vai ziņojiet CERT.LV un LU IT Servisam, ļaujot ekspertiem palīdzēt novērst draudus.
Ja rodas papildu jautājumi, sazinieties ar CERT.LV, rakstot uz cert@cert.lv.
Rūpēsimies par drošību internetā kopā!